عمر آسفالت با افزودن قیر طبیعی حداقل 7سال افزایش می‌یابد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 560
نویسنده : سیروس زرگوش




خواهد یافت که البته با توجه به شرایط جوی هر کشوری، درصد افزودن آن متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به وجود رانت‌های اقتصادی فراوان در کشور در بخش آسفالت افزود: به عنوان مثال برای روکش برخی از پل‌ها این نوع قیر با صرف میلیون‌ها دلار از خارج از کشور وارد می‌شود؛ در حالی‌که ما توانایی ساخت آن را در داخل کشورمان داریم. قیمت واقعی هر تن قیرطبیعی نیز حدود سه هزار دلار یعنی کیلویی سه دلار است.

این کارشناس استخراج معدن، در ادامه به نحوه اجرای آسفالت در کشور اشاره کرد و توضیح داد: قیر براساس استاندارد مارشال باید در حالت استاندارد در دمای 70 درجه سانتی‌گراد اجرا شود و در حالتی نیز که قیر طبیعی به قیرهای معمولی افزوده می‌شود، دمای اجرا به حدود 110 درجه خواهد رسید و این ویژگی‌ها، شرایط اجرای آسفالت را بسیار حساس می‌کند.

تقوی، با انتقاد از روش کنونی اجرای آسفالت در کشور عنوان کرد: متاسفانه شرایط اجرای آسفالت در کشور به درستی رعایت نمی‌شود و در بعضی موارد از مازوت به جای قیر در فعالیت‌های آسفالت‌سازی استفاده می‌کنند.

او تصریح کرد: متاسفانه سازمان‌هایی در کشور وجود دارند که نفع اقتصادی آن‌ها در این است که هر شش ماه یک‌بار آسفالت شهری نظیر تهران را تعویض کنند؛ در صورتی که اگر این ماده به قیرهای فعلی افزوده شود، نیازی به تعویض زودهنگام قیر نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت این ماده گفت: قیر طبیعی جزو کالاهای تحریم شده توسط آمریکاست و کشورهای دیگر تحت فشار آمریکا حاضر به خریداری قیرطبیعی از ایران نیستند.

این کارشناس معدن همچنین توضیح داد: برای آسفالت کردن یکی از باندهای ویژه فرودگاه امام خمینی (ره)، مسوولان نوعی از پلیمر برای اصلاح آسفالت را از یکی از کشورهای اروپایی وارد کردند؛ در حالی‌که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود داشت.

تقوی افزود: ژاپن سالانه حدود 20 هزار تن قیر طبیعی از آمریکا وارد می‌کند و به دلیل صفر بودن ضریب نفوذ آب آن و بالا بودن مقاومت ویژه قیر طبیعی در مقابل هرگونه مواد شیمیایی، از آن در مکان‌هایی نظیر پارکینگ‌های صنعتی، لوله‌های فاضلاب و روکش‌های لوله‌های دریایی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: قیر طبیعی ماده‌ای است که هیچ گونه میکروارگانیسمی امکان زیستن را در کنار آن ندارد و به همین دلیل این ماده دارای حداقل تخریب پذیری است.

او در باره دمای اجرای آسفالت گفت: قیر معمولی در شرایط صحیح باید در دمای 80 درجه اجرا شود که در اجراهای کنونی رعایت نمی‌شود و اگر قیر طبیعی به آن اضافه شود، دمای اجرای آن نیز به حدود 110 درجه می‌رسد؛ یعنی نقطه نرمی آن بالا خواهد رفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولید کننده رنگ در کشور برای فعالیت‌های دریایی خود نظیر لوله‌های دریایی، این ماده را از خارج وارد می‌کنند؛ در حالی‌که قیر طبیعی به وفور در کشور موجود است.

وی با اشاره به این‌که بزرگترین معدن قیرطبیعی در شمال شرقی ایالت یوتای آمریکا قرار دارد، افزود: معادن مهم این ماده معدنی در جنوب کشور و در نزدیکی مناطق نفت‌خیز قرار دارند.

این کارشناس معدن گفت: هم اکنون معدن‌دارانی که دارای معادن قیرطبیعی هستند به دلیل فشارهای مالی مجبورند قیرطبیعی را به همراه زغال کک‌نشو بسوزانند تا این نوع زغال به زغال کک‌شو تبدیل شود و سپس آن را به قیمت بالاتری بفروشند؛ در حالی که این نوع نحوه استفاده از قیرطبیعی نادرست است و در واقع قیرطبیعی به این نحو دور ریخته می‌شود.

او در پایان با اشاره دوباره به اهمیت قیرطبیعی، از آن به عنوان انرژی هسته‌ای دوم یاد کرد و توضیح داد: برای کسب اطلاعاتی درباره این ماده به چند شرکت خارجی نیز مراجعه کردیم، اما هیچ کدام از این شرکت‌ها حاضر به همکاری با ما نشدند به همین دلیل فرآوری آن را درکشور آغاز کردیم و هم اکنون توانایی تولید آن را داریم؛ اما متاسفانه هیچ سازمانی در کشور به ما اهمیت نمی‌دهد.



:: برچسب‌ها: آسفالت طبیعی , معدن قیر طبیعی , استخراج , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: