آزمایش کشش قیر 2
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آزمایش کشش قیر 2
نوشته شده در
بازدید : 870
نویسنده : سیروس زرگوش

شدن را به سانتیمتر اندازه می گیریم.
در طول زمان آزمایش، آب داخل تانک (حمام آب) باید نمونه ها را بالا و پایین حداقل ۵و۲ سانتیمتر بپوشاند و باید به طور مداوم دما را در دمای آزمایش ۰٫۵ ± 25 درجه سانتیگراد نگهدارد.
اگر ماده قیری در تماس با سطح مایع و یا در تماس با ته حمام آبی قرار گیرد.
آزمایش نمی تواند ازمایش نرمال به حساب آید. در این حالت وزن مخصوص حمام آب را با اضافه کردن متیل الکل و یا سدیم کلراید تنظیم می کنیم. بگونه ای که ماده قیر در طول آزمایش نه به سطح آب بیاید و نه با کف حمام در تماس باشد.

گزارش :
یک آزمایش نرمال آزمایش است که ماده بین دو گیره تا یک نقطه خ اصی کشیده شود و یا آنقدر نازک شود که پارگی در نقطه ای که عملاً سطح تماسی وجود نداشته باشد اتفاق بیفتد.
این آزمایش را با ۲ الی ۳ نمونه انجام می دهند و در نهایت فاصله ای که در آن پارگی اتفاق بیفتد را یادداشت کرده و از آنهامیانگین می گیرند و به عنوان خاصیت انگمی این قیر گزارش می دهند.
طبق استانداردهای مختلف، محدودیتهایی برای استفاده از قیرهای مختلف بر اساس خاصیت انگمی آنها ارائه گردیده است. یک نمونه از این محدودیت ها، مطابق استاندارد ASTM و آیین نامه سازمان برنامه بودجه به نقل از کتاب روسازی راه دکتر امیرمحمد طباطبایی مطابق جدول زیر می باشد.

در آزمایشی که ما انجام دادیم ، نمونه ها تا حد نهایی دستگاه کشیده شدند ولی هیچگونه گسیختگی مشاهده نشد. یعنی تا حد نهایی دستگاه موجود (۱۵۰ سانتیمتر) نمونه ها بدون گسیخته شدن کشیده شدند و این حاکی از خاصیت شکل پذیری بالای نمونه های موجود بود.البته در آخر آزمایش نمونه ها به کف ظرف خیلی نزدیک شده بودند که باید این مشکل با اضافه کردن موادی به آب داخل تانک و افزایش چگالی آن برطرف می گردید.

پاسخ سؤالات :
۱ – چرا باید نمونه قیر را صاف کرد؟
چون در این آزمایش نمونه ها در حال کشش می باشند و در نهایت ضخامت بسیار اندکی پیدا می کنند. لذا اگر اختلافاتی در ضخامت نمونه درقسمتهای مختلف آن وجود داشته باشد، باعث خواهد شد که نمونه در قسمتهای ضعیف اولیه ( قسمتهایی که ضخامت اندکی دارند) زودتر گسیخته شود و در نتیجه نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهد.

۲ – نگهداری نمونه های قیر به مدت حدد ۹۰ درقیقه در حمام آب برای چه منظوری است؟
اولاً با نگهداری نمونه ها به مدت ۹۰ دقیقه در آب باعث می شود که تمام نمونه ها به تعادل گرمایی برسند و در نتیجه دما را که یکی از مسائل اصلی در تغییر خاصیت انگمی قیر است را در کل نمونه ها ثابت می کنیم.
از طرف دیگر با قراردادن نمونه ها در ۱۵ درجه سانتیگراد که دمای نسبتاً پایینی است نمونه ها را در حالتی قرار می دهیم که بتوان براحتی آنها را از صفحه برنجی و بدون چسبیدن آنها به صفحه و بغل گیرها جدا نمود.

۳ – حدود پراکندگی مجاز نتایج در این آزمایش چیست؟
در استاندارد ۸۵-D113 در قسمت دقت آزمایش نموداری بدین منظور ارائه گردیده است که حدود مجاز برای پراکندگی نتایج را ارائه می دهد. که بر اساس این نمودار حدود پراکندگی در این آزمایش یعنی اختلافی که بین دو نتیجه حاصل ، می تواند وجود داشته باشد، بین ۰٫۶ الی ۱۰cm می باشد.

۴ – اهمیت عملی خاصیت انگمی قیر چیست؟
وظیفه اصلی قیر، چسباندن مصالح شن و ماسه ای می باشد. یعنی با این آزمایش می توان معیاری برای اندازه گیری و مقایسه اصلی ترین وظیفه قیر بدست آورد. قیری که در راهسازی بکار می رود باید دارای خاصیت چسبندگی زیاد باشد تا دانه های مصالح سنگی را به خوبی اندود کرده و آنها را بیکدیگر بچسباند که قابلیت شکل پذیری قیر ، نشانه ای از چسبندگی آنها می باشد.



:: برچسب‌ها: آزمایش کشش قیر 2 , کشش قیر , ماده قیری , نمونه قیر , فروشقیر معدنی , فروش قیر طبیعی , فروش گیلسونایت , قیر گیلان غرب , فروش قیر معدنی گیلان غرب , فروش قیر طبیعی ایران , قیر طبیعی گیلان غرب , زرگوش , آراکس معدن , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: